miercuri, 9 martie 2011

Pe TOCURI





Am ales ca pentru aceasta parte a garderobei, Incaltamintea, sa dezvolt mai mult ceea ce am de spus pentru ca mi se pare partea cea mai importanta pentru o femeie. De ce? Ce semnificatie pot avea pantofii? Cei pe care-i alegem ne reprezinta - pe noi si societatea in care traim. Asadar, va propun o calatorie prin istoria incaltamintei si ma bucur de revenirea de la nebunia rococo a excesului la design-ul elegant ce pune in valoare formele feminine.



Pantofii sunt semnul de exclamatie al garderobei feminine, semnul de punctuatie care te ajuta sa citesti gramatica unui corp. O pereche fabuloasa de pantofi observata pe strada iti va capta atentia si te va face sa-ti indrepti privirea in sus, treptat, pana la chipul celei care a decis in acea zi sa faca o plimbare sau o parada. Pantofii sunt interfata brand-ului personal conceput de o femeie. Un crimpei de talpa rosie Laboutin la o pereche de pantofi negri cu toc inalt va atenua severitatea elegantei ca un zambet complice. Talpa unei perechi clasice de pantofi Ferragamo este, in toate privintele, o platforma pe baza careia sa  satisfaci curiozitati. Fiecare detaliu al unui pantof adauga un anume accent. Un pantof cu bareta la spate expune mai mult piciorul, bareta subtire actionand ca o punte de legatura intre cele doua caracteristici misterios de echilibrate ale pantofului: expunerea seducatoare si siguranta in miscare. Pantofii sunt motorul soldurilor, coregrafii limbajului corpului. O pereche de sandale cu barete te duce cu gandul la clasicele gratii: provocarile celor iuti de picior. Cizmele inalte pe coapse evoca natura neimblanzita a celei de-a doua piei care imbraca gamba: mersul ca o aventura. Chiar si o pereche de pantofi fara toc sugereaza o miscare ultra-rapida din calea unui urmaritor. O pereche de platforme o inradacineaza pe purtatoare cu tapla din pluta, lemn sau paie impletite: “Sunt un om cu picioarele pe pamant”_ acesta este mesajul transmis in aceasta situatie.

In toamna anului 2010, s-a produs o simplificare semnificativa , in numele gratiei anatomice si al dorintei vizuale. Adio constructii fanteziste, produsele imaginatiei hiperactive a designerilor care fac legea! Adio articole fetis de pe podiumuri: piese de incaltaminte cu atat de mult metal in ele, incat de-abia le poti ridica de la sol. Schimbarea consta in faptul ca  glezna si aprtea superioara a piciorului, aceste doua elemente uitate in ultimii ani, au fost eliberate si din nou expuse privirii. Dupa o perioada destul de lunga in care s-au intrecut in a evita monotonia, designerii s-au intors la gratie si sex-appeal. Articolul numarul unu in acest proiect de restaurare este tocul stiletto, care si-a facut reaparitia triumfala in ultimul sezon.
In timp ce scriu acest articol, imi amintesc de copilaria mea, de mama si de matusa mea; primele lucruri pe care mi le amintesc sunt: vitrina cu rochii a magazinului condus de mama mea-imediat dupa `90-, depozitul acestuia- Imi placea atat de mult incat adormeam printre manechinele cu rochii :))- De mica am fost MANIACA dupa incaltaminte! Probam tot ce imi placea, chiar daca se intampla sa fie un pantof mai mare cu 10 numere....Imi amintesc de superba incaltaminte labeled a matusii mele, de acei stiletto inconfundabili, de pantofii cu platforme...de bijuteriile ei: Versace, Tiffanny- la acestea aveam acces mai greu, dar reuseam sa ma strecor :)
Din punct de vedere istoric, este indiscutabil ca tocurile cele mai inalte-asa-numitele chopines, practic niste pantofi obisnuiti pusi pe platforme de pana la 60 de cm inaltime si incaltati de venetiene- le prezentau pe purtatoare ca fiind niste prezente falnice si intimidante erotic. Repudierea pantofilor chopines, de catre gardienii renascentisti ai moralitatii, precum Jacopone da todi, a clarificat faptul tocurile inalte erau considerate un simbol de indecenta obraznica (pantofii fara toc pianelleerau, in schimb, incaltamintea secolului al XVII-lea, in aceeasi perioada in care la Florenta si la Roma era suprimata, pasii trufasi-subliniati de tocurile foarte inalte, de soldurile care se miscau unduitor sub valurile de matase si brocart- erau ,in mare masura, semnul curtezanelor. Altitudinea insemna atitudine.
Dar ceea ce pentru un cavaler era o sursa de anxietate, pentru altul era o incantare. Timp de generatii, poeti clasici, precum Petraraca, au urcat femeile pe un piedestal literar. Insa modelele de puritate reprezentau- chiar si atunci cand erau evocate pentru intangibilitatea lor chinuitoare-rezultatul unei imagini masculine auto-castrante. Eliberarea femeilor-inger le permitea barbatilor sa evite puterea carnala a acestora. Femeile semete, urcate pe chopines, earu cu totul altceva: infricosator de inalte si in acelasi timp abordabile, valurile de matase in cascada- o invitatie de a fi date la o parte precum draperiile cu broderie renascenista. Curtea franceza a lui Ludovic al XIV-lea a ridicat aristocratia pe tocuri rosii. De-abia o onvetie de la sf. secolului al XIX-lea- o bucata de metal inserata intre partea dinautru a talpii si tapla- a permis un miracol in echilibrul anatomic: greutatea unei femei suporta un element spectaculos de subtire. Asta a adus o schimbare in centrul de gravitatie feminin: bustul inainte, posteriorul inapoi, coloana vertebrala arcuita, piciorul intins pentru o perspectiva magulitoare asupra gambei.
Volanele aniilor ’50 pareau sa indice contrariul: un aranjament feminin de curbe. In oricare dintre cazuri- modelul Bacalli sau modelul Monroe- , tocurile stiletto neasteptat de subtiri (numele lor vine de la insetia metalica din interior) au transformat piciorul in centrul atentiei erotice. Odata cu fusta mini, tocul cui a devenit punctul de plecare pentru un drum spre paradis.


Pantoful devenise deja o prelungire a piciorului, dar transmiterea si noi mesaje despre cum sa te misti, de la arcul talpii pana la  soldurile unduitoare. Pantofii cu toc inalt le transformau pe femei in compozitoarele propriei muzici a soldurilor. efectul celor cu bareta la spate era deopotriva gratios si sexy. frumusetea acelor tocuri presupunea fluxul muzical neintrerupt in evidenta legutura perfect fluida. Designerii clasici ai anilor ’50-’60- Vivier, Ferragamo si Yves Saint Laurent- aveau in minte un  dans la privirii dinspre purtatoare catre admirator.
Dar in urmatorii ani, un tert a intrat in joc: ago-ul designerilor de accesorii ultra impodobite. S-ar putea spune ca startul a fost dat de Vivier cu ornamentarea bogata, cu panglici si paiete,a pantofilor sai ( o intoarcere a exceselor secolului al XVIII-lea). Mai recent, designerii s-au intrecut pe sine in a inventa creatii rococo tot mai fanteziste, sugrumate de decoratiile aplicate. Insa, slava cerului, spre sfarsitul anului trecut, 2010, style outre a decazut.
In general, colectiile au revenit cu picioarele pe pamant, chiar daca tocurile au ramas foarte inalte. Pantofii Laboutin cu tocul cui de o stralucire cromata reorezinta o adevarata frumusete, dar amestecul lor de simplitate si de excentricitate eleganta depinde de renuntarea la pantofi.





Drepturile de autor nu aparțin blogului musettedur.blogspot.com! Tot ceea ce este publicat reprezintă sinteze sau articole din cărți sau reviste de specialitate!


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
Statistici web